Ceramica Moche

Societatea  Moche a înflorit pe coasta de nord a deșertului peruvian între primul și al optulea secol d.Hr., în văile irigate de râurile care curg spre vest din Anzi la Oceanul Pacific. Civilizația Moche a fost  inovatoare  pe mai multe paliere ( politice, ideologice și artistice).  Ei au dezvoltat o elită puternică și de specialitate a ambarcațiunilor de producție, și a instituit plățile ca obligație față  de forțele de muncă. Ei au elaborat noi tehnologii în industria metalurgică, ceramică, precum și producția de textile, iar în cele din urmă, ei au creat un sistem elaborat ideologic și o iconografie religioasă complexă. Ceramiști Moche calificați au produs o mare varietate de vase minunat decorate.  Decorul este, uneori  pictat pe suprafața netedă a vaselor (vezi fig.1); alte ori este tridimensională, formând forma vasului în sine (vezi fig.2). Uneori , mesajul  ia ambele forme, pictate si sculptate, completîndu-se una pe alta(vezi fig. 3-4). Aproape toate vasele sunt decorate și vopsite  bicromatic, cu decor roșu pe fond alb / crem. Alb pe rosu și vopseaua neagră sunt prezente, de asemenea, într-o mai mică măsură. În general pe vasele tridimiensionale sunt pictate motive simple,  iar cele bidimensionale sunt decorate și pictate forme fine și scene narative extrem de complexe. Vasele Moche decorate, în ciuda diversității lor, dezvăluie forme și decorațiuni standardizate. Noi forme de bază sunt raportate în literatura de specialitate. Etrier-Braț sticle vezi fig 1) și boluri evazate (vezi fig 5) sunt suporturi privilegiate pe care artiștii  au pictat și exprimat scene figurative complexe. Alte forme sunt borcanele cu gât și colier (vezi fig. 6), polonice (vezi fig. 7), boluri, boluri cu gât, cupe, și creuzete.

Arta ceramică Moche reprezintă o varietate infinită de subiecte. Figurile includ camelide comune zoomorfe, căprioare, vulpi, feline, rozătoare, maimuțe, lilieci, lei de mare, precum și o gamă largă de păsări, pești, scoici, arahnide, și reptile. Aceste animale sunt reprezentate realist, hibridizat, sau antropomorfizat (vezi fig. 8). Porumbul, dovlecelul, tuberculi și  fasolea  sunt comune printre marea diversitate de plante. Printre figurile umane și antropomorfe, conducători, războinici, prizonieri, preoți, vindecători, și zeități sunt recunoscute malformații  ale scheletului uman (vezi fig.9).

Persoanele  istorice sunt, de asemenea, reprezentate în vase realiste, portrete tridimensionale (vezi fig. 10). În timp ce animalele sunt adesea antropomorfizate sau hibridizate, oamenii au adesea atribute supranaturale (vezi fig. 11). Toate aceste modele  sunt fie reprezentate individual sau interacționează într-o varietate de acțiuni în scene narative diverse. Deși posibilitățile de creare a unor scene diferite din toate figurile  Moche existente sunt aproape nelimitate, tendințe majore pot fi recunoscute în arta narativă și reprezentările sunt limitate la un număr mic de teme recurente și corelate. Exemple de teme comune in în această artă ceramică sunt : vânătorii de cerbi si foci (vezi fig. 12), ceremoniile de sacrificiu, războinici în luptă, precum și mesagerii care aleargă în linie (vezi fig.13).

Oamenii de știință nu sunt de acord cu privire la diferitele funcții ale ceramicii decorate Moche. Până de curând, aceste opere de artă se bănuiau a fi în esență ofrande funerare, așa cum au fost găsite într-un număr mare de morminte. Într-adevăr, erau aduse ca ofrandă prin excelență la morminte de orice statut social, ca un marker al identității sociale Moche. Vasele  decorate au fost impregnate cu o dimensiune funerară  puternică. Cu toate acestea, multe vase descoperite în morminte Moche arată urme de abraziune, ciobiri, sau reparatii. Săpăturile recente din zonele rezidențiale, în special în Moche și Văile lui Moș Crăciun, în proiectele desfășurate de către Universidad Nacional de Trujillo și Université de Montréal, a arătat că ceramica nu este doar fin decorată, ci este și abundentă  în compuși interni Moche. Multe vase decorate nu au fost produse exclusiv pentru un scop funerar. Întrucât multe dintre ele au fost în cele din urmă plasate în morminte sau puse special pentru morți, majoritatea au fost produse pentru a fi utilizate în viața de zi cu zi de către cei care trăiau. Accesul celor în viață  la vasele  decorate nu a fost liber; anumite categorii de vase, precum și descrieri ale unor teme religioase, au fost destinate exclusiv pentru înmormântare, cu morți sau în scopul utilizării în spectacole ritualice. Cu toate acestea, o mare varietate de vase, multe dintre ele identice cu cele găsite în morminte, au fost destinate pentru uz casnic.

Vasele decorate cu teme religioase nu au fost doar indicatori ai statutului social din civilizația Moche. Acestea au fost folosite strategic la nivel de gospodărie, ca instrumente pentru a promova ambițiile politice și de a comunica în cadrul grupurilor de apartenență. Astfel, cum rezultă din conținutul lor iconografic și locația în care au fost abandonate, vasele au fost decorate  nu doar pentru ritualuri, reuniuni și statut, ci o parte au fost integrate  în gospodării  pentru activități de sărbători.

Fig 1 Stirup Spout Bottle with WarriorsFig. 1: Etrier,  flacon cu braț pictat cu răzbnonici, din secolul IV-VII, Peru
Fig 2 Flacon în formă de persoană așezatăFig. 2: Flacon sub formă de persoană așezată, secolul II-V, Peru-Moche
Fig 3. Flacon sub formă de vulpe războinică, secolul 4-6   Fig. 3: Flacon sub formă de vulpe războinică, secolul IV-VI, Peru-Moche 
Fig 4. Etrier, sticlă cu braț cu scena unei jertfe, secolul II-V, Peru - Moche Fig. 4: Etrier, sticlă cu braț cu scena unei jertfe, secolul II-V, Peru – Moche
Fig. 5. Vas evazat din secolul VI-VIII Fig. 5: Vas evazat din secolul VI-VIII, Peru-Moche
Fig 6 Prisoner Jar- Peru Fig. 6: Prizonier Jar-Peru
Fig. 7. Polonic, secolul III-V, Peru Fig. 7: Polonic, secolul III-V, Peru
Fig 8  Vulpea războinică, flacon pictat, secolul VI-VIII, Peru Fig.8: Vulpea războinică, flacon pictat în secolul VI-VIII, Peru
Fig 9 Sticlă, cuplu scheletic cu copii, din secolul III-VII Fig. 9: Sticlă, cuplu scheletic cu copii, din secolul III-VII
Fig 10 Sticla sub formă de cap, secolul 5–6Fig. 10: Portret, sticlă sub formă de cap, secolul V-VI, Peru
Fig 11 Flacon pictat, Confruntarea figurilor, secolul IV-VII Fig. 11:Confruntarea figurilor, flacon pictat, secolul IV-VII, Peru 
Fig 12 Sticlă ce reprezintă vânătoareaFig.12: Sticlă care reprezintă vânătoarea, Peru
Fig 13 Alergător, sticlă pictată, secolul IV-VII Fig. 13: Alergător, sticlă pictată, secolul IV-VII, Peru-Moche
Surse: Donnan, Christopher B. Moche Art of Peru;     Donnan, Christopher B., and Donna McClelland. Moche Fineline Painting: Its Evolution and Its Artists;     Benson, Elizabeth P. „A Moche ‘Spatula’.” Metropolitan Museum Journal, Vol. 18 (1983).
Acest articol a fost publicat în ARTĂ și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s