Societatea Moche a înflorit pe coasta de nord a deșertului peruvian între primul și al optulea secol d.Hr., în văile irigate de râurile care curg spre vest din Anzi la Oceanul Pacific. Civilizația Moche a fost inovatoare pe mai multe paliere ( politice, ideologice și artistice). Ei au dezvoltat o elită puternică și de specialitate a ambarcațiunilor de producție, și a instituit plățile ca obligație față de forțele de muncă. Ei au elaborat noi tehnologii în industria metalurgică, ceramică, precum și producția de textile, iar în cele din urmă, ei au creat un sistem elaborat ideologic și o iconografie religioasă complexă. Ceramiști Moche calificați au produs o mare varietate de vase minunat decorate. Decorul este, uneori pictat pe suprafața netedă a vaselor (vezi fig.1); alte ori este tridimensională, formând forma vasului în sine (vezi fig.2). Uneori , mesajul ia ambele forme, pictate si sculptate, completîndu-se una pe alta(vezi fig. 3-4). Aproape toate vasele sunt decorate și vopsite bicromatic, cu decor roșu pe fond alb / crem. Alb pe rosu și vopseaua neagră sunt prezente, de asemenea, într-o mai mică măsură. În general pe vasele tridimiensionale sunt pictate motive simple, iar cele bidimensionale sunt decorate și pictate forme fine și scene narative extrem de complexe. Vasele Moche decorate, în ciuda diversității lor, dezvăluie forme și decorațiuni standardizate. Noi forme de bază sunt raportate în literatura de specialitate. Etrier-Braț sticle vezi fig 1) și boluri evazate (vezi fig 5) sunt suporturi privilegiate pe care artiștii au pictat și exprimat scene figurative complexe. Alte forme sunt borcanele cu gât și colier (vezi fig. 6), polonice (vezi fig. 7), boluri, boluri cu gât, cupe, și creuzete.
Arta ceramică Moche reprezintă o varietate infinită de subiecte. Figurile includ camelide comune zoomorfe, căprioare, vulpi, feline, rozătoare, maimuțe, lilieci, lei de mare, precum și o gamă largă de păsări, pești, scoici, arahnide, și reptile. Aceste animale sunt reprezentate realist, hibridizat, sau antropomorfizat (vezi fig. 8). Porumbul, dovlecelul, tuberculi și fasolea sunt comune printre marea diversitate de plante. Printre figurile umane și antropomorfe, conducători, războinici, prizonieri, preoți, vindecători, și zeități sunt recunoscute malformații ale scheletului uman (vezi fig.9).
Persoanele istorice sunt, de asemenea, reprezentate în vase realiste, portrete tridimensionale (vezi fig. 10). În timp ce animalele sunt adesea antropomorfizate sau hibridizate, oamenii au adesea atribute supranaturale (vezi fig. 11). Toate aceste modele sunt fie reprezentate individual sau interacționează într-o varietate de acțiuni în scene narative diverse. Deși posibilitățile de creare a unor scene diferite din toate figurile Moche existente sunt aproape nelimitate, tendințe majore pot fi recunoscute în arta narativă și reprezentările sunt limitate la un număr mic de teme recurente și corelate. Exemple de teme comune in în această artă ceramică sunt : vânătorii de cerbi si foci (vezi fig. 12), ceremoniile de sacrificiu, războinici în luptă, precum și mesagerii care aleargă în linie (vezi fig.13).
Oamenii de știință nu sunt de acord cu privire la diferitele funcții ale ceramicii decorate Moche. Până de curând, aceste opere de artă se bănuiau a fi în esență ofrande funerare, așa cum au fost găsite într-un număr mare de morminte. Într-adevăr, erau aduse ca ofrandă prin excelență la morminte de orice statut social, ca un marker al identității sociale Moche. Vasele decorate au fost impregnate cu o dimensiune funerară puternică. Cu toate acestea, multe vase descoperite în morminte Moche arată urme de abraziune, ciobiri, sau reparatii. Săpăturile recente din zonele rezidențiale, în special în Moche și Văile lui Moș Crăciun, în proiectele desfășurate de către Universidad Nacional de Trujillo și Université de Montréal, a arătat că ceramica nu este doar fin decorată, ci este și abundentă în compuși interni Moche. Multe vase decorate nu au fost produse exclusiv pentru un scop funerar. Întrucât multe dintre ele au fost în cele din urmă plasate în morminte sau puse special pentru morți, majoritatea au fost produse pentru a fi utilizate în viața de zi cu zi de către cei care trăiau. Accesul celor în viață la vasele decorate nu a fost liber; anumite categorii de vase, precum și descrieri ale unor teme religioase, au fost destinate exclusiv pentru înmormântare, cu morți sau în scopul utilizării în spectacole ritualice. Cu toate acestea, o mare varietate de vase, multe dintre ele identice cu cele găsite în morminte, au fost destinate pentru uz casnic.
Vasele decorate cu teme religioase nu au fost doar indicatori ai statutului social din civilizația Moche. Acestea au fost folosite strategic la nivel de gospodărie, ca instrumente pentru a promova ambițiile politice și de a comunica în cadrul grupurilor de apartenență. Astfel, cum rezultă din conținutul lor iconografic și locația în care au fost abandonate, vasele au fost decorate nu doar pentru ritualuri, reuniuni și statut, ci o parte au fost integrate în gospodării pentru activități de sărbători.